Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boegschroef(tunnel): onderscheid ?

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 16:07 #1061067

In principe geldt: hoe groter de schroef (tunneldiameter), des te hoger is het rendement en des te lager is de lawaaiproductie.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 16:08 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 16:30 #1061072

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Berghout-2 schreef :
In principe geldt: hoe groter de schroef (tunneldiameter), des te hoger is het rendement en des te lager is de lawaaiproductie.
Wim.
maar als je nu denkt een grote diameter kiezen dus. Hoe groter de diameter hoe groter de (extra) weerstand bij gewoon vooruit varen :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 16:55 #1061080

rooiedirk schreef :
Berghout-2 schreef :
In principe geldt: hoe groter de schroef (tunneldiameter), des te hoger is het rendement en des te lager is de lawaaiproductie.
Wim.
maar als je nu denkt een grote diameter kiezen dus. Hoe groter de diameter hoe groter de (extra) weerstand bij gewoon vooruit varen :evil:

Klopt. En minder drijfvermogen in de kop.
Dus dan maar leren varen zonder kopschroef (en AIS). Spaart veel geld uit.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:05 #1061085

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Of een buitenboordkopschroefmotor, dan heb je die nadelen niet. Gek eigenlijk dat je dat nooit ziet :evil:
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:22 #1061090

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
[ZUCHT]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:29 #1061091

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Vronsky schreef :
[ZUCHT]
Sorry. Maar de vorige posters gaven denk ik het antwoord al: Er is een trade-off tussen rendement van de boegschroef en nadelige invloed op het varen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:32 #1061092

Knoet schreef :
Of een buitenboordkopschroefmotor, dan heb je die nadelen niet. Gek eigenlijk dat je dat nooit ziet :evil:

Jawel hoor, pas nog een grote catamararan (Wharram achtig) op Ameland.
Een soort doos aan de voorbeam, die onhaalbaar was, met daarin een boegschroef.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:38 #1061094

Knoet schreef :
Of een buitenboordkopschroefmotor, dan heb je die nadelen niet. Gek eigenlijk dat je dat nooit ziet :evil:


Er is ooit “de lamme arm” geweest
nl.m.wikipedia.org/wiki/Zijschroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:49 #1061097

Nachtvlinder schreef :
Er is ooit “de lamme arm” geweest
nl.m.wikipedia.org/wiki/Zijschroef
Die is er gewoon voor de voortstuwing, heeft niets met een boegschroef te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 17:57 #1061100

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
It Paradyske schreef :
Jawel hoor, pas nog een grote catamararan (Wharram achtig) op Ameland.
Een soort doos aan de voorbeam, die onhaalbaar was, met daarin een boegschroef.

Hee, dat is leuk, er hebben dus al anderen zoiets bedacht en uitgevoerd. Op een catamaran zie ik dat ook wat beter voor me dan op een jacht. Zat ook nog te denken aan een radiografisch bestuurbare miniatuur-havensleepboot. Maar ik zal de TS niet nog verder vervelen met alternatieven waar hij niet op zit te wachten.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 05 juli 2019 18:53 #1061122

met dubbele schroef heb je evenveel stuwkracht beide kanten op, maat zoals je merkt hebben ze het hier niet veel op met boegschroeven en wilders
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 07:49 #1061194

Google gewoon eens met "intrekbare boegschroef"dan zie je dat het niks nieuws is .
Alleen wel erg duur.
Bijv.:
www.max-power.com/category/14-retractable-thrusters
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 08:11 #1061198

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1603
Yellow Boat schreef :
Google gewoon eens met "intrekbare boegschroef"dan zie je dat het niks nieuws is .
Alleen wel erg duur.
Bijv.:
www.max-power.com/category/14-retractable-thrusters
Ad
Nooit aan beginnen. Je durft nooit meer te manouvreren met zo een ding als je meemaakt wat iedereen met zo een ding meemaakt: touw in die schroef. Ram, alles zit vast, als je pech hebt lekt de boel, op zijn minst blijft het geval onder water uitsteken en probeer dan nog maar eens vaart te lopen. Waar zwabberen vaak losse touwtjes in hwt water? Bij de kant waar je aanlegt. Ook de middellandse zee ligt er vol mee, de zgn mooringline tailed to the quay.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 10:02 #1061233

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Er vaart/voer een opgebouwde Westlander - een echte verwaai bak - rond, met in het voordek een bun met een Minicota elektromotortje met bediening vanuit de stuurhut
Dat ding was dwarsscheeps vastgezet zodat, met voor en achteruit, BB en SB gegeven kon worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 11:21 #1061267

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 11:32 #1061272

Vronsky schreef :
Dit systeem heeft zeker grote voordelen qua inbouw en zo. Maar het rendement is erg laag, dus er moeten flink wat extra pk's tegenaan gegooid worden.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 11:39 #1061276

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Berghout-2 schreef :
Vronsky schreef :
Dit systeem heeft zeker grote voordelen qua inbouw en zo. Maar het rendement is erg laag, dus er moeten flink wat extra pk's tegenaan gegooid worden.
Wim.
Dat is , Hoe kleiner de diameter hoe slechter het rendement tot in het extreme doorgoevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 12:28 #1061285

Ik schat 50% slechter dan een conventionele boegschroef.

Makkelijke inbouw wordt geroemd, maar een tunneltje in de boeg geeft heel wat minder rompslomp.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 14:02 #1061299

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Is rendement van een boegschroef zoooo belangrijk voor het korte moment dat je hem gebruikt?
Lijkt me dat verlies van stroomlijn van het onderwaterschip veel belangrijker is ;)
Daar win je mee omdat je veel langer onderweg bent dan de tijd dat je de boegschroef gebruikt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 14:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 14:16 #1061300

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
douwe schreef :
Is rendement van een boegschroef zoooo belangrijk voor het korte moment dat je hem gebruikt.
Lijkt me dat verlies van stroomlijn van het onderwaterschip veel belangrijker is ;)
Daar win je mee omdat je veel langer onderweg bent dan de tijd dat je de boegschroef gebruikt
Voor mij is de tijd dat ik onderweg ben niet zo belangrijk, het rendement daarentegen is dat wel.
Bij het - met een 7-8 bft. dwars in - wegkomen van een Marrekrite steiger met de volle aanloop van het zeetje op de plas, ben ik blij met elk beetje rendement dat ik er uit kan persen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 14:18 #1061302

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Albert 45 schreef :
douwe schreef :
Is rendement van een boegschroef zoooo belangrijk voor het korte moment dat je hem gebruikt.
Lijkt me dat verlies van stroomlijn van het onderwaterschip veel belangrijker is ;)
Daar win je mee omdat je veel langer onderweg bent dan de tijd dat je de boegschroef gebruikt
Voor mij is de tijd dat ik onderweg ben niet zo belangrijk, het rendement daarentegen is dat wel.
Bij het - met een 7-8 bft. dwars in - wegkomen van een Marrekrite steiger met de volle aanloop van het zeetje op de plas, ben ik blij met elk beetje rendement dat ik er uit kan persen.

Nou dan is je keuze gauw gemaakt. Hele grote boegschroef ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 14:40 #1061308

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
douwe schreef :
Albert 45 schreef :
Nou dan is je keuze gauw gemaakt. Hele grote boegschroef ;)

Dát of een sleepboot bestellen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 14:46 #1061310

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
...een 40kgf boegschroef met een tunnel van 120mm en een boegschroef van 40kgf met een tunnel van 140mm geven toch beiden 40kgf stuwdruk?

Waar zit de betekenis van het rendement dan ?
dat de motor van de kleinere tunnel meer elektrisch vermogen opneemt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 16:21 #1061326

Mijn Jettruster gaatje van 5cm zou 70kgf moeten gaan doen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 18:26 #1061343

185 mm tunnel 80 kgf
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl